15 July 2016

PENIPU

Pernah kena tipu?
Tertipu?
Menipu?
Ditipu??
Berapa banyak tipuuuuu daaaaaaa.......

kenapa menipu ini dilihat satu perbuatan yang salah dalam norma masyarakat kita?. Eceh ceh ceh... ayat kelas okay!. ini bukan sebab apa, Ari rasa kita semua tahu menipu ni kadang satu sifat yang memang tak boleh elak bila kita berkomunikasi dengan orang disekeliling kita. orang kata asal tak suka jer nipu asal nak lari jer nipu asal asal....asal menipu!!!!

Haaa...setiap frasa diatas diatas boleh diterjemah dalam keadaan yang berbeza-beza. Mesti ada ramai yang dah menipu dan tak kurang yang kena tipu . Tapi, Ari nak bawak istilah penipu ni kepada sudut pandang berbeza. Nak pandang kat mana tu??..hahaha...tak lah maksudnya kita cuba tengok dari penipuan dari keadaan yang lain dari yang selalu kita tengok dan rasa.

Ada orang menipu untuk dapat kesenangan dan untung dari si tertipu tu dan ada juga orang menipu untuk saja cari fasal dan tak kurang juga ada yang menipu untuk lari dari keadaan atau realiti. ini yang cuba Ari nak bagitau bukan semua yang menipu tu digelar penipu sebab ada yang menipu untuk menjaga perhubungan, mengelak dari timbul fitnah dan lain lain sebab musabab yang hanya Allah S.W.T dan yang melakukan penipuan saja yang tahu. Tapi, siapa yang pernah  rasa kena tipu saja yang tau betapa perit dan sakitnya penipuan tu. jadi penipuan ni ada sudut positif dan negatif ya.

senang cerita semua bermula dari niat dalam hati. lawakkan? nak tipu pon ada niat bagai? tapi ni la yang dialami oleh penipu setiap kali nak menipu. Jadi, jangan la selalu sangat nak menipu. Menipu pada keadaan yang benar-benar betul. istilah tipu sunat takda pon dalam kamus tapi jangan kita mandai mandai nak menambah okay??

Bijakkan Allayarham P.Ramlee? David Teo apa tahu!!


Nota Kaki: Entri ni tak mengajar korang menipu cuma nak kita sedar bahawa menipu kadangkala ada baiknya.

Assalam semuanya!


2 comments:

  1. kan..kadang menipu ada sebabnya sperti menjaga perasaan orang lain...salam ukhuwah..singgah sini

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam ukhuwah! sentimental pulak entri tetibe...hahaha!!

      Delete

Terlajak Perahu Boleh Diundur, Terlajak Kata Badan Binasa...

Saya tidak terlibat dengan sebarang komen yang berbaur negatif, unsur perkauman, politik dan sebarang ideologi yang disampaikan didalam ruangan ini..

Ads Inside Post